Jak na jógu a pilates

Uzavřete v sobě energii a zlepšete si držení těla pomocí BANDH

Tento článek o „bandhách“ vznikl pro klientku, která se mě před 14 dny zeptala, „co že to jsou ty bandhy“, které na začátku lekce trénujeme a pak je ještě máme vědomě aktivovat během hodiny … a navíc i po ní. :-)

bandhy

Na začátku každé lekce jógy Vám říkám „aktivujte bandhy„, během lekce Vám to stále připomínám a pro některé z Vás je to záležitost, že vůbec nevíte, co po Vás chci. :-)

Co to jsou bandhy a proč po Vás chci, abyste je měli co nejčastěji, nejlépe po celou dobu hodiny, aktivní?

Protože bandhy jako tělesné uzávěry nám udržují energii v těle, zdravá záda i orgány, ale mají i další nezanedbatelné účinky na náš celý organismus.  bandhy2

Bandhy jsou energetické uzávěry (tělesné zámky), které kontrolují a usměrňují tok životní energie (prány).

Slovo „bandha“ znamená „zadržet“, „uzavřít“ a pro pokročilejší praxi jógy mají zásadní význam.

Při józe energii ve svém těle vytváříme a potřebujeme ji také udržet a kumulovat. K tomu nám slouží právě bandhy, které zamezují tomu, aby nám neunikala životní síla z těla a my si tak udržujeme tělo i mysl vitální.

Na některých lekcích se nácviku věnujeme podrobněji (hatha jóga, jemná jóga) a na některých méně (power jóga  – kde už se předpokládá jistá znalost).

Zároveň mají bandhy zásadní vliv na správné držení těla a zdravý pohyb.

Účinky:

  • udržují břišní orgány v ideální pozici
  • prokrvují pánevní orgány a zlepšují jejich funkce
  • podporují činnost vnitřních orgánů
  • harmonizují nervový a endokrinní systém
  • odstraňují poruchy reprodukčního systému
  • uzdravují nemoci močových cest
  • léčí sexuální dysfunkce
  • odstraňují problémy se zády
  • zotavují tělo po porodu
  • vytvářejí a kumulují pránu ve fyzickém i jemnohmotném těle

V lekcích jógy používáme tři hlavní bandhy:bandhy4

  1. Mula bandha – svaly dna pánevního
  2. Uddijána banha – svaly spodního břicha – břišní uzávěr
  3. Džalandhára bandha – krční uzávěr

Pokud tyto tři bandhy použijeme společně, vytvoříme Maha bandhu (velkou bandhu) a můžeme dosáhnout rovnováhy a jednoty těla a mysli. Maha bandhu používáme také během pránájámy a při meditaci.

Mulla bandha

Tip pro VásJak ji aktivovat:

Vědomě stáhněte svaly dna pánevního – oblast hráze – dovnitř a směrem vzhůru. Hrázové svaly se nachází mezi konečníkem a genitáliemi. Začínejte s aktivací této bandhy v sedě s výdechem a postupně zařazujte i k dalším ásánám.

Účinky:

  • kontroluje apánu a brání unikání prány dolů z těla ven (více o apáně v článku >>>]
  • uvádí do rovnováhy sympatický a parasympatický nervový systém
  • zlepšuje činnost reprodukčních orgánů
  • zvyšuje sexuální retenci mužů
  • aktivuje kundalinní energii a tím pozitivně ovlivňuje i psychiku

Uddijána banha

Tip pro VásJak ji aktivovat:

Zpevněte svaly spodního břicha, „vyhlaďte“ je do stran a nasměrujte k páteři. Svaly spodního břicha se nachází v oblasti pod pupkem –  mezi pupkem a stydkou kostí.  Dále nasměrujte spodní žebra dovnitř a nahoru. Opět začínejte aktivaci s výdechem a v sedě.

Účinky:

  • uzavírá energetické dráhy centrálního energetického bodu (sušuma nádí).
  • stabilizuje stažení břišních svalů břicha a chrání páteř
  • pomáhá ke správnému provádění ásán
  • působí proti špatnému držení těla
  • posiluje břišní orgány
  • podporuje trávicí systém

Neprovádějte při menstruaci nebo těhotenství.

Džalandhára banha

Tip pro VásJak ji aktivovat:

Jemně stáhněte hrdlo, bradu přibližte ke krční jamce a protáhněte zadní stranu krční páteře. Krk neohýbejte velkou silou a nevytvářejte na něj velký tlak.

Účinky:

  • reguluje tok prány do hlavy
  • zabraňuje bolestem hlavy
  • potlačuje roztěkanost
  • tlumí problémy s očima, hrdlem a ušima

Neprovádějte při menstruaci nebo těhotenství.

Zpět na výpis