Jak na jógu a pilates

Kyčle jako brána do budoucnosti

Už v dospívání se u mě začaly projevovat problémy s kyčlemi. Řešila jsem to tak, že jsem si psala omluvenky na tělocvik  a nařízené účasti na sportovních závodech jsem nesnášela.

Pak jsem zjistila, že vyhýbáním se sportovním aktivitám se bolesti v kyčlích nesnižují a naopak problémy narůstají. Začala jsem vnímat, že mi to přináší omezení i v jiných činnostech a tak jsem si řekla DOST! Musím s tím něco začít dělat!

Rozhodla jsem se, že na to půjdu z druhé strany – POHYBEM. Vybrala jsem si aerobik, v té době velmi populární. Po několika letech cvičení i lektorování se očekávané výsledky nedostavily a mé tělo mi dávalo signály, že tudy cesta nevede. :-)

Pak  mi Vesmír přinesl do cesty jógu. Za tento dar děkuji každý den. :-) O mé jógové cestě se tu rozepisovat nechci, každopádně mé kyčle vrní slastí, jak jim pravidelná praxe jógy prospívá.

Ano, neudělám „pravý“ lotosový sed, ale je mi to jedno. :-)

Nejde přece o to, kam se dostanu, ale JAK!

Pro mě je důležité, že konečně po těch letech omezování a trápení kyčle nebolí, že jsou volné a můžu bez bolesti dělat věci, při kterých jsem dříve trpěla.

Během mé jógové cesty jsem si prošla semináři, přednáškami i konzultacemi se specialisty, které se zaměřovaly jak na ásany (pozice), které uvolňují kyčle, tak i na jejich psychosomatickou stránku.

Mé poznatky a zkušenosti bych Vám ráda předala, abyste ani Vy už nemusely cítit bolest, velké/malé omezení a mohli jste dělat věci, o kterých se Vám nyní ani nesní. :-)

urdhvakonásana

„Praktická teorie“

Kyčle jsou zásadní částí našeho těla pro pohyb vpřed a také pro naši fyzickou i psychickou rovnováhu.

Při nedostatečném uvolnění kyčlí se mohou objevit i bolesti v křížové oblasti.

S kyčlemi také souvisí také to, jak se dokážeme odpoutat od minulosti a vykročit vpřed. Jak lehce či těžce kyčlemi pohybujeme – tak lehce či těžce se nám provádí kroky v našem životě, které znamenají opuštění nefunkčních vazeb na minulost a vykročení do změny a pokrok.

V kyčlích se také ukládají nahromaděné a neuvolněné emoce, které zanáší naše tělo toxiny a přináší nám různá fyzická i psychická omezení.

Zdraví našich kyčlí je napojeno i na vnitřní orgány. Podle tradiční čínské medicíny patří kyčle k elementu dřeva a o orgánům žlučníku a jater.

Pokud máme problémy s kyčlemi, pravděpodobně se objeví i problémy se žlučníkem a pokud nás trápí žlučníkové problémy, dochází i k bolesti v kyčelních kloubech.

Levá kyčel nás bolí při velkém až zbytečném prociťování každodenních událostí  nebo pokud máme potřebu vše hlídat (své děti i blízké, události) a s přemírou ochraňovat.

Pravá kyčel nás bolí, pokud dlouhodobě preferujeme rozumu a dochází u nás jistému citovém ztvrdnutí.

A co s tím?

Tip pro VásVelmi prospěšné pro kyčelní klouby je cvičení a speciální pozice, které pomůže odstranit nahromaděné toxické  metabolity z tkání.

Předklonové a záklonové ásany nám protahují kyčle. Díky stimulaci pánevních a břišních orgánu se jemné energetické účinky předklonů soustředí na spodní čakry a odkrývají emoce, které hluboko pod povrchem těla držíme.

Bohužel časté sezení na židli s genetickými dispozicemi a nezdravého sportu nám kyčle naopak blokuje a jejich zatuhlost se projeví bolestí v bedrech.

Jógové pozice, které Vám určitě pomohou a které budeme trénovat na semináři:

  • garudásana
  • supta padangusthásana
  • ananda balásana
  • paschimottanásana
  • janu sirsásana
  • marichyásana
  • upavista konásana (viz foto výše)
  • kurmásana
  • hanumanásana
  • bandha konásana
  • virásana
  • eka pada sirsásana
  • upavesásana
  • namaskára
  • urdhva konásana
  • eka pada rajakapotásana
  • utthita parshvakonásana
  • vírabhadrásana 2

Tip pro VásNedílnou součástí je i zdravý životní styl:

  • omezení tuků, cukrů, mléčných výrobků, kořeněných jídel, kávy, černého čaje  a alkoholu
  • zvýšení příjmů vitamínu A, C a B12 a kyseliny listové
  • ulehnutí ke spánku do 23 hod, protože od 23 do 3 hodin v noci je nejvyšší tok energie v dráhách těchto orgánů
  • játrům prospívá pampeliška, ostropestřec, artyčok, čekanka, květ měsíčku, kurkuma

Tip pro VásVelmi účinné jsou masáže:

  • reflexní masáž nohou
  • domácí masáž kartáčem: kartáčujeme především vnitřní stranu lýtek a stehen (stimulujeme dráhu jater) / kartáčujeme vnější stranu stehen a lýtek (stimulujeme dráhy žlučníku) / kartáčem stimulovat bolestivá místa na kyčlích a na berní páteři
  • manuální lymfatická masáž nohou, při které aktivujeme tok lymfy a odvádíme veškeré toxiny z těla ven

Tato kombinace „co s tím“ mi pomohla natolik, že věřím, že pravidelným aplikováním těchto doporučení pomůže i Vám!

A kdo chce, tomu to jde! ♥

Zpět na výpis