Jak na jógu a pilates

Co je to jógová ÁSANA a jak ji ne/cvičit

Začínáte s jógou nebo ji už nějakou dobu cvičíte? Ať už se jedná o jakýkoli druh lekce jógy, jistě tam budete „dělat ásany“. Jde o to, že ásana není jen fyzické nastavení těla! Je to spojení všech složek nás samých – fyzického těla, mysli, emocionální stránky, vědomého bytí, dechu, pozornosti

Zdá se Vám to hodně? :-) Na první pohled a v začátcích jógová praxe asi ano, ale všichni víme, že naše tělo není jen fyzická stránka, ale i spirituální a mentální.

Tak se pojďme na ásanu podívat podrobněji. :-)

Co je to Ásana?

Jednoduše a hodně zobecněně můžeme ásanu přeložit jako “pozici“, ale svou podstatou má mnohem hlubší a širší význam. Doslovný překlad ásany je „usednutí“, ve smyslu čisté bytí v přítomném okamžiku.

ásana1Ásana je třetím stupněm Pataňdžaliho systému jógy, kde je jejím cílem vyčistit tělo a připravit ho na dlouhé meditace, které vedou k blaženému stavu samádhi, kdy zažíváme nevýslovné štěstí a klid.

Prostřednictvím ásan poznáváme a uzdravujeme tělo a učíme se ovládat mysl.

 Co s námi ásany dělají:

  • uvolňují naši vnější stránku – svaly, kosti, klouby, vazy, vnitřní orgány
  • zvyšují sílu, ohebnost a pružnost těla
  • navracejí tělu rovnováhu
  • dodávají sílu k probuzení všech tělesných oblastí
  • pomáhají nám zvládat i náročnější situace v životě
  • prospívají fyzickému i duševnímu stavu
  • vytváří a ovládají pránu
  • čistí a léčí tělo
  • rozšiřuje vědomí prostřednictvím celého těla
  • nabíjí nás energií

Víte, co se stane, když se pohnete? Pohyb kloubu rozhýbe také okolní šlachy a vazy. Dojde ke zvýšení cirkulace tekutin uvnitř i vně kloubu a tím se zvýší hladina kyslíku, živin i prány v této oblasti. .

Tip pro VásJógu s ásanami můžete cvičit bez ohledu na věk i kondici. Pokud se necítíte dost ohební, právě pro Vás je jóga vhodná. Protože při cvičení jógy není podstatné, kam až se dokážeme natáhnout a jak náročné pozice zvládneme.

Cílem praktikování jógy není dostat tělo do ásany, kterou vidíme na obrázku. Každý máme jiné tělo a proto i naše pozice jsou jiné a individuální.

Tip pro VásV józe opravdu platí věta, že není důležité, kam se dostaneme, ale JAK SE TAM DOSTANEME. Proto dýchejte, uvolňujte své tělo a cvičte s radostí. Protože jen tak může energie proudit.

Jak ásany ne / cvičit

Největší přínosy jógy pocítíte, pokud budete cvičit:ásana3

  • pravidelně (nejlépe denně)
  • budete cvičit s láskou k sobě i svému tělu
  • v ásanách budete respektovat aktuální hranice svého těla

Tyto hranice se každou vteřinu mění a je dobré je zohledňovat, abychom si neublížili. Hranice je bod mezi pohodlím a nepohodlím, kdy cítíme, že jsme dosáhli svého aktuálního limitu. Tato hranice zohledňuje fyzické i mentální nastavení těla a  Vy respektujete sami sebe! Když se blížíte ke své hranici, zpomalte pohyb a místo prodýchejte. Pak dojde k tomu, že se Vaše tělo uvolní, přizpůsobí a Vy poznáte nové možnosti svého těla.

Když se v ásaně dostane ke své krajní mezi, dýchejte, uvolněte tělo a čekejte trpělivě, až se aktuální hranice posune.

Tip pro VásV ásanách i v přechodech mezi pozicemi využívejte tlaky. Odlačujte se od podložky či stěny reálně a nebo ve své mysli  od předmětu, který si představíte. Můžete se odtlačovat dlaněmi, chodidly, hlavou, předloktím, …

  • Reálně odtlačování: například v pozici hory (stojíte vzpřímení na podložce) se odtlačujte od podložky, v pozici kočky s chodidly na nártech (vzpor na čtyřech) se odtlačujte od dlaní a lehce i od nártů.
  • Odtlačování v mysli: například v pozici kočky se zanoženou nohou a chodilem ve flexi si předtsavte stěnu za Vámi a pomyslně od ní odtlačte.

Tip pro VásBěhem cvičení zapojujte drishtu – řízený pohled na jeden bod na našem těle nebo před námi:

  • zarovnává tělo do celistvé pozice
  • pomůže ke koncentraci a ukotvuje pozornost
  • v balančních ásanách nám pomáhá, abychom lépe udrželi stabilitu
  • posiluje zrak

Zrak můžeme směřovat na špičku nosu, na střed mezi obočím (čelní čakru), na pupek, na prst ruky, na dlaň, před sebe či do stran.

Pokud máte někdy potřebu si zavřít oči, provádějte drishtu se zavřenými víčky.

Jóga nesmí bolet!

Naučte se rozlišovat mezi „pocitem nepohodlí“ a bolestí! Mírné nepohodlí k józe patří, pomáhá nám se posunout ve své jógové praxi. Na druhé straně bolest je negativní známkou cvičení a naopak nám rozvoj brzdí. Někdy pak na dost dlouhou dobu, pokud dostatečně neakceptujeme první náznaky bolesti a jdeme se svým egem k místům, které nás zas vrátí nazpět, abychom si uvědomili, že tudy cesta nevede. Jakmile bolest ucítíte, pozici ukončete a poraďte se se svým učitelem, jak dál postupovat, co je potřeba změnit a čeho se vyvarovat.

Jóga má za cíl bolest odstraňovat nebo alespoň zmírňovat a pokud to tak necítíte, pravděpodobně cvičíte špatně. :-)

Tip pro VásPři cvičení komunikujte se svým tělem, s láskou s ním pohybujte, buďte trpělivý a zůstaňte přítomni se sebou samými – tělem i myslí.

Fyzická praxe jógy nám umožňuje obrátit se dovnitř, abychom poznali sami sebe, své pravé já. Abychom neposuzovali sami sebe podle „extériéru“, názorů jiných nebo to, co nám média podprahově podsouvají.

To je právě jóga, která nás učí skrz uvolnění těla uvolnit naši mysl, zbavit předsudků, strachů, mentálních omezení, a žít život tak, jak chceme. A přináší do života pocit pohody, štěstí a zdraví.

Tip pro VásNepoužívejte větu: „tenhle cvik nikdy nezvládnu“ – to už sami sobě a svému tělu dáváte pokyny, abyste to nezvládli. Takto se jóga nepraktikuje!

Pokud cvičíte proto, abyste dosáhli nějakého obrázku v knize, tak je to vaše ego, které cvičí s Vámi. :-)

Ze začátku se věnujte základním pozicím, které Vás připraví na ty obtížnější a Vaše tělo se postupně na všechny změny adaptuje.

  • nebojte se však i náročnější ásan a zkoušejte je, protože jinak se na své cestě dál neposuneme
  • trpělivě rozšiřujte současné limity – Vašeho těla i Vaší mysli
  • jedině pravidelným tréninkem jsme schopni se něco naučit a zlepšit se (a to neplatí jen v józe)

Cvičte srdcem, vědomě a naslouchejte svému tělu. Tato cesta Vás pak dovede k větší síle fyzické i mentální, k pružnosti a sebevědomí, ke koncentraci a spokojenosti se svým tělem a v neposlední řadě i k prožívání života s radostí a pocitem štěstí a pokory.

images (20)
12 nejdůležitějších rad na závěr

  • dýchejte nosem
  • mějte aktivní bandhy
  • i v náročných pozicích či přechodech se snažte uvolnit
  • používejte tlaky a odtlačování
  • dotahujte ásany drishtami
  • jógujte s radostí
  • buďte vědomí
  • respektujte své tělo a naslouchejte mu
  • nejděte do bolesti
  • kdykoli si odpočiňte
  • cvičte pravidelně (nejlépe každý den alespoň 10 pozdravů slunci)
  • praktikujte srdcem, s láskou a bez ega

A proč?

Abyste cvičili jógu s ásanami, abyste cítili více energie a pak „to všechno“ přijde! :-)

 

 

 

Zpět na výpis