Blog

Zdraví na talíři – Vlašské ořechy

 vlassky-orech-2

Zdánlivě obyčejná potravina – ale svými účinky v podobě vysoce koncentrovaných zdrojů živin (a k tomu i dostupností) je to superpotravina 👆. Ne jen tak se stromu říká ořešák královský.

Navíc v této době *vycházkové do přírody máme ideální možnost, jak si dopřát  pohyb a #zdravinataliri. Pokud máte ořešáky doma na zahradě, tak hrabáním listí si pohyb taky zajistíte 👍.

Vlašské ořechy obsahují bílkoviny, antioxidanty, nenasycené mastné kyseliny, minerály (např. vápník, železo, hořčík, fosfor, draslík, selen, měď, zinek, mangan), vitamíny (např. B1, B2, B3, B6, E) a lecitin.

K jejich zařazení do jídelníčku možná někoho odradí vysoký podíl tuků – ale jsou to právě ty prospěšné tuky (hlavně kyselina linolová a lynoleová), které na naše zdraví působí blahodárně a naše tělo je pro svou činnost potřebuje. Rozhodně lepší si dát >vlašáky místo prázdných a zdraví škodlivých tuků v kdejaké sušence – samozřejmě záleží na obsahu konkrétní sušenky :-).

Jaké léčivé benefity pro nás mají:

  • blahodárně působí na funkci mozku a jeho výživu
  • jsou zdravým zdrojem energie (např. jako svačina)
  • snižují hladinu nevhodného cholesterolu (LDL)
  • podporují dobrou náladu
  • posilují a vyrovnávají nervovou soustavu
  • snižují rizika onemocnění srdce, vzniku sraženin v cévách a vysokého krevního tlaku
  • pomáhají při rekonvalescenci po infarktu
  • podporují tvorbu červených krvinek
  • zkvalitní stav vlasů a pokožky
  • posilují imunitu
  • vhodné i pro diabetiky díky nízkému obsahu sacharidů

studio-eli-elena-pacholetova-blog-vlasksky-orech-oresak-kralovsky-tipy-rady-inspirace-zdravi-na-taliri

Denní doporučená dávka:

  • cca 1 naše hrst na den
  • u sportovců i více

» s tím, že je třeba zohlednit konkrétní osobu a složení jídelníčku a denního režimu

Skladování – je potřeba je důkladně prosušit, protože jsou  náchylné na kažení:

  • pro dlouhodobé uchování: ve skořápce na suchém, tmavém a chladném místě a vydrží minimálně rok /takto skladované ořechy pak pro přímou konzumaci namočíme do vody na 24 hodin (a během té doby vodu 3x vyměníme .. namáčení využijeme i v případech, kdy si potřebujeme zlepšit stravitelnost)
  • bez skořápky v uzavřené sklenici povaříme v teplé vodě na 80° C (sklenice zatížíme, aby udržely svou polohu)
  • v ledničce ve vzduchotěsné nádobě mohou vydržet až půl roku

Ze skořápek si také můžeme uvařit čaj pro rozpuštění hlenů:

  • tucet skořápek namočíme na 12 hodiny do vody -> povaříme (i se skořápkami) -> popíjíme vlažný několikrát denně

Mladé listy (takže tip na příští rok) se zas výborně hodí pro čaj, který čistí krev a svou detoxikační schopností ho využijeme při zánětlivých stavech trávicí soustavy:

  • 1 polévkovou lžíci z nadrobno pokrájených mladých listů zalejeme 250 vroucí vody -> luhujeme 10 minut -> scedíme a pijeme 1 šálek denně

Přejeme Vám  podzimní chvíle ve zdraví, při síle a s dobrou náladou ..

.. i s pomocí přírody 🍀 #dejmezdravizelenou .

💌

Vaše Studio ♥ Eli  a > ZDRAVÍ NA TALÍŘI <

Zpět na výpis