Blog

Prosinec – tlusté střevo

blog-studio-eli-elena-pacholetova-prosinec-tluste-strevo-organova-joga-meridian-tcm-jang-jemna-joga-zima

TLUSTÉ STŘEVO – párový orgán k plicím jangového charakteru patřící k elementu kovu, je v prosinci nejvíce namáhané a tak potřebuje naši zvýšenou péči.

V tlustém střevě se vstřebávají do těla zbylé vitaminy, minerály a voda a zároveň z těla odvádí odpadní látky. Pokud máme střevo zanešené, vstřebáváme právě odpad z něj do sebe a poškozujeme si tak nejen játra.
V těle můžeme mít až několik kg nestráveného obsahu, které působí na naše tělo toxicky. A i v případě zvýšené tělesné hmotnosti tak můžeme trpět podvýživou.

Nerovnováha tlustého střeva se může projevit:

▫️ problémy s trávením
▫️ oslabená imunita, časté rýmy a nachlazení
▫️kožní problémy
▫️krvácení z nosu
▫️bolesti v oblasti hlavy, krku, paží a beder
▫️nemoci zubů
▫️zánět slepého střeva
▫️hemoroidy
▫️zadržování starých emocí
▫️nerovnováha a problémy s citovým dáváním a přijímáním
▫️problémy s odevzdáním (starého) a přijmutím (nového)
▫️podceňování svých schopností
▫️apatie, zármutek
▫️jednostranný způsob vidění a hodnocení situací
▫️snaha kontrolovat (ovládat) druhé
▫️slabá rozhodnost a síla konfrontace s problémy

Jak si posílíme zdraví tlustého střeva:

▫️dostatek vody
▫️nekombinovat příliš mnoho surovin v jednom jídle
▫️dostatečné pauzy mezi jídly, aby tělo mohlo vstřebat předchozí stravu a *nehnilo v nás tím, že na nestrávené přiložíme další
▫️pravidelnost v jezení
▫️vyvarovat se uzeným, rafinovaným, tučným, těžce stravitelným a zahleňujícím potravinám
▫️dostatek vlákniny (např. lněné semínko, chia, mandle)
▫️nepřehánět to s alkoholem: alkohol brání regeneračním procesům DNA buněk tlustého střeva (koloncytů), způsobuje deficit kyseliny listové a také omezuje vylučování kyseliny močové ledvinami (a tím narůstá obsah kyseliny listové v krvi)
▫️v době mezi 5 až 7 h (tehdy je tlusté sřevo nejaktivnější) se ještě více vyvarovat faktorům, které ho oslabují; záleží na našem denním režimu – tak pokud to je to možné – je to také ideální doba pro ranní stolici a snídani nechat po 7 h
▫️masáž břicha (po směru hodinových ručiček) s pomocí aromaterapie (heřmánek, fenykl, rozmarýn, neroli, levandule)
▫️masáž těla pomocí kartáče z přírodních štětin
▫️bylinková čekanková tinktura
▫️vybrané fyzické a dechové cvičení

Tlusté střevo je emočně spojeno s chronickým smutkem, úzkostí, melancholií a pesimismem. Souvisí také s naším podvědomým, hlubokými strachy a stinnými stránkami.

V tomto období bychom měli zpomalit. Místo toho se dostavuje předvánoční “*musím* tamto a toto – sehnat – udělat ..”. Pokud chceme a chceme si nejen tento orgán opečovat, pojmeme smysl Vánoc jinak, než přemírou shonu, jídla a alkoholu 😇.

🙏 Zaměřme pozornost i k sobě samým, abychom navnímali sami sebe, své potřeby a také temné stránky, které pak prosvítíme. Pusťme a odpusťme – odpad i v mentální a emoční oblasti a staré zranění – ať můžeme vykročit z minulosti.
Naše zdraví nám za to stojí a vyjádříme si tím i sebeúctu, lásku k sobě a vnímání své vlastní hodnoty.

➕ A přikládáme opět, co už jsme několikrát zmínili: je nám jasné, že právě letos je to o dost víc těžké a pod návalem úzkosti a ostatních n/emocí jsem mnohem víc. Proto i každý krůček (sebemenší) se počítá a má vliv.❣️Není nutné hned vše a na 100 % – lepší malý krok k lepšímu .. než žádný – a postupně se ty malé krůčky nesčítají 🍀. Nevzdávejme se/to .. když se necháme semlít, tak si nepomůžeme sobě a pak ani ostatním.

💚
Přejeme Vám zdravé vstřebávání, přijímání a odevzdávání, silnou imunitu a odvahu se opečovat – v souladu se sebou, svým tělem, tak i přírodou.

🟢
Dnešní jemnou jógovou praxi od 18:45 do 20:00 zaměříme právě na tlusté střevo a na harmonizaci jeho dráhy.

Těšíme se na Vás – live (f2f na Zoomu) s Eli.

prosinec-joga-tluste-strevo

Zpět na výpis