Aktuality

Novoroční předsevzetí: Změna životního stylu. Jaké tři kroky vám pomohou?

Nový rok přímo vybízí k novým začátkům. Nevím jak vy, ale já to tak cítím. Někteří z klientů našeho Studia nečekali na nový rok a začali už před Vánoci. Pravdou je, že začít můžeme kdykoli a nemusíme čekat na žádné magické datum.

Daleko důležitější je,

jak začneme, jak změnu pojmeme

a s tím souvisí také to, na jak dlouho nám odhodlání vydrží a jaké budou výsledky.

Správný čas pro změnu životního stylu je tehdy, když cítíte, že změnu potřebujete (chcete) a současně máte k tomu vhodné podmínky, nebo si je dokážete vytvořit. Naopak nedoporučuji svým klientům začínat s větší změnou životního stylu nebo s hubnutím ve chvíli, kdy řeší nějakou složitou životní situaci, která je psychicky vyčerpává.  V tu chvíli je třeba zaměřit se na ty problémy, které jsou aktuální, odpočinout si, „hodit se do pohody“ a teprve potom začít řešit jídelníček a pohyb. V opačném případě často dochází k tomu, že se změna životního stylu nepodaří, i když k tomu vynaložíme velké úsilí – to nás často demotivuje začínat znovu a znovu.

Je důležité zmínit, že každý jsme jiný. Někdo dokáže a chce své stravovací návyky změnit ze dne na den, protože má silnou vůli, cítí velké odhodlání, změnu potřebuje a chce velmi moc. Někdo jiný zase ví, že se některých svých „hříchů“ zbavit neumí a nechce, a tak se radši pustí do postupného a lehkého ozdravování svého jídelníčku. Jde to oběma způsoby. Není třeba převrátit svůj život naruby, aby se dostavily výsledky. Právě druhý způsob je častěji efektivnější a dlouhodoběji udržitelný.

Nemusíte začít snídat ovesnou nebo jáhlovou kaši. Nemusíte jíst jen potraviny ze Zdravé výživy. Možná by stačily daleko menší změny, než si myslíte.

 

TŘI KROKY KE ZMĚNĚ

  1. ZHODNOŤTE SVŮJ SOUČASNÝ STAV

Pokud máte nějaké základní znalosti o zdravém životním stylu, půjde vám to lehce. Vezměte si papír a tužku a napište si, co vlastně nejčastěji snídáte, svačíte, obědváte, večeříte? Pak si položte otázku, zda by se to dalo dělat lépe?

Například (pochod myšlenek) „Nejčastěji snídám sladké pečivo – vím, že to není nejvhodnější snídaně, tak zkusím celozrnné pečivo s jogurtem nebo tvarohovým dezertem a čerstvým ovocem“

Zodpovězte si dalších pár otázek:

  • Jíte pravidelně?
  • Co mlsáte po večeři?
  • Jakých a kolik přes den vypijete tekutin?
  • Pijete alkohol?
  • Kolik máte pohybu?
  • Kolik máte pravidelného pohybu?
  • Kolik ujdete denně kroků (pokud máte mobilní aplikaci, můžete zjistit i to :) ).
  • Kolik sníte denně ovoce a zeleniny, mléčných výrobků…
  • Odpočíváte? Relaxujete? Jak?
  • Jak jsou na tom vaše hlavní denní jídla z pohledu zastoupení všech důležitých živin (sacharidů, bílkovin, tuků)?

sbt snídaně

S,B, T, OBĚD

Pokud neumíte svůj denní režim takto zhodnotit a chybí vám základní znalosti o výživě, pak využijte služeb našeho Studia: http://www.studioeli.cz/vyzivove-poradenstvi/sluzby/

  1. HLEDEJTE A POSILUJTE TO DOBRÉ A ZAMĚŘTE SE I NA SLABÉ STRÁNKY, BUĎTE K SOBĚ UPŘÍMNÍ

  • Jíte pravidelně?
  • Snídáte vyváženě?
  • Pijete hlavně čistou vodu?

To je to dobré, co je třeba posilovat.

Na druhou stranu:

  • Často se na oběd odbydete něčím lehkým? Polévkou, protože nemáte čas a deficit pak doženete doma po práci a v klidu?
  • Nebaví vás chodit běhat nebo cvičit doma na rotopedu, proto necvičíte a ušetřený čas trávíte jiným způsobem?
  • Nevíte co zdravého uvařit?

To jsou slabé stránky, na které byste se měli zaměřit a zlepšovat je.

Vidíte jiné nedostatky ve vašem denním režimu?

Jak to změnit?

  • Plánujte, pak vás nic nepřekvapí.
  • Najděte si pohyb, který pro vás bude přijatelný, ideálně který vás bude bavit a postupně jděte do toho.
  • Hledejte jiná, nová řešení, která vám budou vyhovovat – vyzkoušejte třeba skupinové lekce, začněte víc chodit, ochutnejte nové potraviny, vyzkoušejte recepty z našich stránek, nebo se přímo objednejte na konzultaci: http://www.studioeli.cz/vyzivove-poradenstvi/kontakt/

 

  1. JDĚTE DO TOHO S RADOSTÍ

Ve své změně musíte vidět smysl. Radujte se z každého úspěchu, z každého dobrého jídla, které svému tělu dopřejete. Jídlo a pohyb a taky odpočinek, relax – to jsou věci, které máme ve své moci a můžeme je ovlivnit, tak svému tělu (SOBĚ) dopřejte to nejlepší.

Přeji vám, abyste si do nového roku vzali jen to hezké a to, co se nepovedlo, to ponechejte v tom starém roce…

Simona

Zpět na výpis