Aktuality

Září – plíce

studio-eli-elena-pacholetova-plice-meridian-podzim-listopad-jin-joga-organova-sestava-aktuality-online-zoom-f2f

Ruku na srdce – resp. na plíce .. jak opečováváme sami sebe a svou energii ❔ Pokud ji zejména v tomto období příliš plýtváme a neúměrně vyčerpáváme ven – nejen naše plíce budou oslabené a nebudeme mít dostatek sil a zdraví na energeticky náročnou zimu. Také tím ale nemyslíme, že nemáme nic dělat a být bez pohybu. 

👇 Díky vědomému prožívání:

  • ~ sebe, svého těla, pocitů, emocí, myšlenek, vzorců, signálů těla
  • ~ pohybu
  • ~ relaxace

👉 jsme pak schopni vnímat způsob *plýtvání a *neúměrného vyčerpávání.

Většinou to není  jednoduchý a rychlý proces – ale není nemožný – a podle nás za to skutečně stojí .. a praxí a trénováním, trpělivostí, pochopením, laskavostí a přijímáním (i svých stínů) jsme schopni stavu naší přirozenosti – zdraví.

〰️

PODZIM je začátkem období postupného ztišení, zklidnění, zpomalení a zvnitřnění –  dopřejme si takové chvíle. Tím podpoříme naladění v souladu s vlivy přírody, které na nás působí a odrazí se to i na našem zdraví. Protože, čím víc jdeme proti (sobě a přírodě-které jsme součástí), tím víc naše tělo přetěžujeme a oslabujeme.

Ps: I jarní únava je odrazem kvality našeho počínání v předchozích měsících. Včetně toho, že i tím, co jíme-přijímáme-čím se vyživujeme (nejen jídlo) je součástí.

〰️

PLÍCE – jinového charakteru patřící k elementu kovu, jsou v listopadu nejvíce namáhané a tak potřebují zvýšenou péči. A letošní listopad ještě svůj vliv vytunil.

Hlavní emocí, která plíce oslabuje je smutek; mezi další patří: zklamání, žal, zármutek, beznaděj, úzkost. Také sucho plíce vyčerpává.
Plíce regulují a řídí rozvod základní životadárné a hybné síly (energii čchi) v těle – včetně orgánů .. a ta ovlivňuje i rozvod krve a funkci řízení krevního oběhu, metabolismu a vylučování tekutin.

Nerovnováha plic se projevuje:

▫️ v oblasti hrudníku, ramen, krku a horních končetin

▫️ dýchací problémy (kašel, dušnost, těžkost dechu, astma a zahlenění)

▫️ oslabené průdušky a průdušnice

▫️ vysychání kůže

▫️ zhoršená kvalita ochlupení (mimo vlasy)

▫️ nevyvážený hlas, chrapot, sucho v krku

▫️ problémy s nosem

▫️ bušení srdce

▫️ výrazná únava

▫️ sténání, vzdychání

▫️ spontánní pocení

▫️ problémy s komunikací

▫️ v neobvyklé  míře plačtivost a dojetí

🔁 Působení vlivů je oboustranná souvislost – např: smutkem se plíce oslabují a oslabené plíce zas zvyšují pocity smutku.

Jak si posílíme činnost plic:

◽️ smutek (/další emoce) nepotlačovat, ale uvědomit si je .. přijmout .. upřímně nahlédnout do sebe a proč tělo/duše/srdce/mysl smutní .. a uvědomit sebe i s aktuální emocí .. a pak procesem hojení smutek zpracovat, zahojit a pustit – prostě nedělat ze sebe hrdinu, jak jsem super top ok, i když nejsem

◽️ vyváženost: příjmu a výdeje .. braní a dávání .. nádechu a výdechu

◽️ učit se vlastní zodpovědnosti za sebe samé – k sobě a sebereflexi

◽️ vyvarovat se ponocování

◽️ zařadit i přiměřeně potraviny s ostrou chutí: křen, cibule, květák, celer, černý kořen, pórek .. vařená bílá zelenina nám pomáhá správnému rozptýlení tekutin v těle

◽️ vyvarovat se vysušujícím potravinám a těm, které ochlazují a zahleňují

◽️ vybírat si celozrnnou rýži (,která zabraňuje vysušování a dodává čchi), bílé zelí, kedlubny a kvašenou zeleninu

◽️ chránit si oblast zátylku (a tím snížíme riziko nachlazení ze zimy)

◽️ dýchat co nejvíce nosem

◽️ pozornost obracet k sobě a do sebe (neupínat svou energii primárně na vnější svět)

◽️ v době mezi 3 až 5 hod (tehdy jsou plíce nejaktivnější) se ještě více vyvarovat faktorům, které plíce oslabují /a taky jste si možná všimli, že pokud nás trápí dýchací problémy, tak v tomto čase o to více kašleme a vykašláváme

◽️ fyzická a mentální regenerace

◽️ pravidelný odpočinek – ale zbytečně dlouhou nepolehávat – resp. je dobré si v leže vypodkládat oblast hrudníku (pozice v leže – kdy máme trup vodorovně – plíce oslabuje a zahleňuje plíce a střeva)

◽️ nemoc nepřecházet (, abychom sekundárně neoslabily naše ledviny)

◽️ zpěv (a vůbec nezáleží, jak nám to zní) a smích

◽️ a samozřejmé dechové cvičení

TIP: kolik z času a obsahu při sledování televize, brouzdáním na netu a po sítích je to, že nám vynaložená energie přinese něco přínosného a výživného .. i to jsou okamžiky, které se nasčítají a my je můžeme použít smysluplněji a s lepším efektem na naše zdraví.

🙏 Opravdu zkusme energii a pozornost obrátit do sebe – naše zdraví nám za to přeci stojí – a navíc to je reálné a proveditelné .. současně je to i projevem naší sebeúcty, lásky k sobě a vnímání své vlastní hodnoty ❕

️➕ A přikládáme i to, co už jsme nejednou zmínili: je nám jasné, že právě letos je to o dost víc těžké a pod návalem úzkosti a ostatních n/emocí jsem mnohem víc. Proto i každý krůček (sebemenší) se počítá a má vliv. ❣️ Není nutné hned vše a na 100 % – lepší malý krok k lepšímu .. než žádný – a postupně se ty malé krůčky nesčítají  . Nevzdávejme se/to .. když se necháme semlít, tak si nepomůžeme sobě a pak ani ostatním 🍀.

🤍

Přejeme Vám zdravé plíce – silnou imunitu a sílu pro zklidnění – v souladu se sebou, svým tělem, tak i přírodou.

⚪️

Zítřejší jemnou jógovou praxi od 18:45 zaměříme právě na plíce a harmonizaci jejich dráhy.

Těšíme se na Vás ~ f2f na Zoomu ~ s Eli.

listopad-joga

Zpět na výpis